De Bijzondere Spelen bij het Mah Jong
Bijzondere Mah Jong Formaties of, kortweg: BMJ's,
zijn bij De Nederlandse Mah Jong Vereniging bekend onder een nummer en onder
een naam. Dat nummer is een rang-nummer, en de rangvolgorde heeft betrekking op
de zeldzaamheid van de betreffende combinatie: BMJ-5 is bijvoorbeeld minder
zeldzaam dan BMJ-17, het meest zeldzaam is BMJ-50.
Er zijn twee soorten BMJ’s:
a. Regelmatige BMJ's of OPEN SPELEN. Een
BMJ heet regelmatig als de formatie is opgebouwd uit vier drietallen en een
sluitpaar. Een
belangrijke eigenschap van regelmatige
BMJ's is, dat het Open Spelen zijn. Open Spelen zijn spelen die gevormd mogen
worden met behulp van afgelegde stenen van medespelers door te pungen, kongen
of chowen. Regelmatige BMJ's tellen ook maximaal één Chow, net als Gewone Mah
Jong Formaties.
b. Onregelmatige BMJ’s of DICHTE SPELEN.
Een BMJ heet onregelmatig als de formatie elementen bevat die bij een Gewone
Mah Jong Formatie nooit voor mogen komen. Het belangrijkste kenmerk van onregelmatige
BMJ's is, dat het Dichte Spelen zijn. Dichte Spelen zijn spelen die geheel door
een speler zelf gespaard moeten worden, dus zonder gebruikmaking van de
afgelegde stenen van medespelers, dus zonder te pungen, te kongen of te chowen.
Let wel: de Laatste Steen van een onregelmatig Mah Jong mag altijd wél een
afgelegde steen van een medespeler zijn!
Bij BMJ’s is het tenslotte belangrijk te
weten dat elke soort Gewone Stenen op een bijzondere wijze is verbonden met één
Draak: de zogenaamde Bijpassende Draak. De combinaties zijn: Bamboes - Groene
Draak, Tekens - Rode Draak, Kringen - Witte Draak.
Dan volgt nu de lijst van BMJ’s:
BMJ-1: Haakwerkje Dicht
Spel: vier Valse Pungen en een Vals Paar. BMJ-1 is met afstand het eenvoudigst
te spelen BMJ, daardoor het minst zeldzame BMJ. 250 pt.
BMJ-2: Vuil Parenspel Dicht
Spel van zeven Paren. Het woordje "vuil" slaat op de combinatie: er
mogen Paren bij zijn uit elk van de drie soorten Gewone Stenen. Twee exact
dezelfde Paren is toegestaan, maar dat verhoogt de waarde van het BMJ niet. Pas
als dit driemaal voorkomt, dus bij driemaal twee Paren van dezelfde steen, is
er sprake van een hoger BMJ. Dat is dan BMJ-40, het Drie-Kongenspel. Als er
naast Paren van Winden of Draken uitsluitend stenen voorkomen van één soort
Gewone Stenen, dan is er sprake van BMJ-10: Halfschone Paren. Bij zeven Paren
van één soort Gewone Stenen is het BMJ-34: Schone Paren. Zie ook BMJ-33 en
BMJ-40. 250 pt.
BMJ-3: Windroos-Trichow Dicht
Spel: een Windroos met één Wind dubbel, en drie Chows: één in elk van de drie
soorten Gewone Stenen. Als de drie Chows bovendien alledrie bestaan uit de
reeks 1-2-3, of alle drie uit de reeks 7-8-9, of als de drie Chows achter
elkaar gelegd de opeenvolging 1-2-3
4-5-6 7-8-9 opleveren, dan is er
sprake van een Trichow-Speciaal, BMJ-14. 250 pt.
BMJ-4: Draken-Trichow Dicht Spel: een willekeurige verzameling van vijf Draken, plus
drie Chows, één in elk van de drie soorten Gewone Stenen. Vijf Draken, dat kan
dus bijvoorbeeld zijn: 4 Rode Draken + 1 Groene Draak, 2 Witte Draken + 3
Groene Draken, of 1 Rode Draak + 1 Groene Draak + 3 Witte Draken. Als de drie
Chows bovendien alle drie bestaan uit de reeks 1-2-3, of alle drie uit de reeks
7-8-9, of als de drie Chows achter elkaar gelegd de opeenvolging 1-2-3 4-5-6
7-8-9 opleveren, dan is er sprake van een Trichow-Speciaal, BMJ-14. 500
pt.
BMJ-5: Breiwerk Dicht
Spel van zeven Valse Paren. Twee-, drie- of viermaal hetzelfde Valse Paar is
toegestaan. Men kan BMJ-5 ook neerleggen
als twee rijen stenen in twee soorten Gewone Stenen, dus bijvoorbeeld in Tekens
én in Bamboes de rijen: 2-3-3-5-6-6-9
Als die twee reeksen zijn: 1-2-3-4-5-6-7, dan is er sprake van een
Dubbele Zevenstraat, BMJ-17. 500 pt.
BMJ-6: Enkelingenstraat Dicht Spel: een straat met
vijf verschillende Honneurs. Als de Honneurs alle vijf verdubbelende Honneurs
zijn (Rode, Groene en Witte Draak plus de Heersende en de Eigen Wind) dan is er
sprake van een Superstraat, BMJ-13. 500 pt.
BMJ-7: Hoge Stenenspel Open
Spel: de vier Pungen (of Kongen) én ook het Sluitpaar zijn alle Hoge Stenen,
dus Draken of Winden of de nummers 1 of 9 van Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-8: Draakje Dicht
Spel: de zeven verschillende Honneurs met één daarvan dubbel plus drie paren in
één soort Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-9: Windroosstraat Dicht
Spel: een Windroos met één Wind dubbel plus een Straat. Let op: in plaatst van
een Wind mag ook de Eén of de
Negen dubbel zijn. 500 pt.
BMJ-10: Halfschoon Parenspel Dicht
Spel: zeven Paren in Draken en/of Winden en niet meer dan één soort Gewone
Stenen 500 pt..
BMJ-11: Honneur-Zevenstraat, Gretha’s
Tuintje Dicht Spel: de zeven verschillende Honneurs en een Zevenstraat. 500
pt.
BMJ-12: Wissel-Honneurstraat Dicht
Spel: een Paar Winden en een Pung Draken of, omgekeerd, een Pung Winden en een
Paar Draken met een Straat. 500 pt.
BMJ-13: Superstraat Dicht
Spel: Vijf Honneurs die elk verdubbelende Honneurs zijn, dus Rode, Groene en Witte
Draak plus de Heersende en de Eigen Wind en daarbij een straat. Let op: De
Heersende en de Eigen Wind kunnen identiek zijn! 500 pt.
BMJ-14: Trichow-Speciaal Dicht
Spel: een Windroos met één Wind dubbel, of een willekeurig vijftal Draken, met
daarbij drie Chows: één in elk van de drie soorten Gewone Stenen. De drie Chows
bestaan alle drie uit de reeks 1-2-3 (Startchows), of alle drie uit de reeks
7-8-9 (Staartchows), of de drie Chows vormen achter elkaar gelegd de reeks
1-2-3 4-5-6 7-8-9. In het laatste geval spreekt men van een Slang. 500 pt.
BMJ-15: Drakenadem Dicht
Spel: de drie Draken plus één Draak dubbel en daarbij vijf Paren in één soort
Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-16: Windroos-Parenspel Dicht
Spel: een Windroos met vijf Paren in één soort Gewone Stenen. 500 pt.
BMJ-17: Dubbele Zevenstraat, Gertie’s
Kousenband Dicht Spel: twee verschillende Zevenstraten. 500 pt.
BMJ-18: Hoge Stenen Parenspel Dicht
Spel: zeven Paren van uitsluitend Hoge Stenen (Draken, Winden en de nummers 1 en
9 van Gewone Stenen). 500 pt.
BMJ-19: Hachi-Ban Dicht
Spel: een Achtstraat (een reeks in de nummers 2 t/m 9 of een reeks in de
nummers 1 t/m 8) met daarbij drie Paren Winden of drie Paren Draken. 500 pt.
BMJ-20: Hoge Enkelingenspel Dicht
Spel: de dertien verschillende Hoge Stenen (Draken, Winden en de nummers 1 en 9
van Bamboes, Kringen en Tekens) met één daarvan dubbel. 1000 pt.
BMJ-21: Dubbele Nummers Open
Spel: één Paar van Winden of Draken met vier Pungen uit twee van de drie
soorten Gewone Stenen, die twee aan twee van gelijk nummer zijn. Voorbeeld:
West-West + Kringen 5-5-5 + Kringen 7-7-7 + Tekens 5-5-5 + Tekens 7-7-7.
Let op: Ook bij elk BMJ geldt: EEN PUNG
MAG ALTIJD OOK EEN KONG ZIJN! 1000 pt.
BMJ-22: Honneurspel Open
Spel, geheel bestaand uit Honneurs. 1000 pt.
BMJ-23: Kettingspel Open
Spel. Een Kettingspel is er in elk van de drie soorten Gewone Stenen. 1000
pt.
A. In Bamboes
Vier Pungen en een paar Bamboestenen,
waarbij de Rode en de Groene Bamboes elkaar afwisselen. (Een Bamboesteen heet
rood als hij niet helemaal is opgebouwd
uit groene onderdelen. Bamboe-één, de
Heilige Vogel, is dus een Rode Bamboe). Het geheel doet dan denken aan een
ketting van beurtelings groene en rode kralen. De nummervolgorde
1-2-3-4-5-6-7-8-9 mag bij het neerleggen Groen-om-Rood niet worden doorkruist.
Wél mogen nummers worden overgeslagen.
Voorbeeld 1: Bamboe
2-2-2 5-5-5 6-6
7-7-7 9-9-9
Voorbeeld 2: Bamboe
1-1 4-4-4 7-7-7
8-8-8 9-9-9
Voorbeeld 3: Bamboe
3-3-3 4-4 5-5-5
6-6-6 7-7-7
Let op: In dit laatste geval moet de
Bamboe-drie wel rood zijn, dat is niet in elk spel het geval!
In plaats van twee van de Bamboekralen
mogen de Pungen van Rode en Groene Draken worden ingezet, als soort Jokers dus.
De Rode Draak vervangt dan altijd een Rode Bamboe, de Groene Draak een Groene
Bamboe. De Draken mogen niet vóór Bamboe-1 of achter Bamboe-9 worden gelegd.
Let wel: men speelt BMJ-23 ofwel geheel zonder Draken, ofwel met de Rode en de
Groene Draak beide. Een Draken-Paar is niet toegestaan, Kongen uiteraard wel.
Voorbeeld 4: Bamboe 2-2-2 RD-RD-RD
4-4 5-5-5 GD-GD-GD (De Rode Draak mag altijd
Bamboe-drie vervangen, ook al is de Bamboe-drie van het spel in kwestie groen.)
Voorbeeld 5: RD-RD-RD
GD-GD-GD 3-3-3 8-8-8
99 (Bamboe-drie moet hier wel
rood zijn.)
B. In Kringen
Vier Pungen en een paar Kringenstenen,
waarbij de Rode en de Witte Kringen elkaar afwisselen. (Een Kringensteen heet
rood als hij niet helemaal is opgebouwd uit
grijsgroene en/of zwarte onderdelen. Kringen-één, de Zon, is dus een
Rode Kring, Kringen 2, 4 en 8 heten Wit).
In plaats van twee van de Kringenkralen
mogen de Pungen van Rode en Witte Draken worden ingezet, als soort Jokers dus.
De Rode Draak vervangt dan altijd een Rode Kring, de Witte Draak een Witte
Kring. De Draken mogen niet vóór Kringen-1 of achter Kringen-9 worden gelegd.
C. In Tekens
Twee Pungen en één Paar in oneven
Tekenstenen, dan wel Twee Pungen en één Paar in even Tekenstenen, in beide
gevallen met een Pung Rode Draken en een Pung Witte Draken er tussenin.
BMJ-24: Negen Drakenspel Open
Spel: de drie Drakenpungen in een Mah Jong Formatie die ten minste Half Schoon
is. Een Chow mag in de formatie voorkomen. Winden ook. 1000 pt.
BMJ-25: Vijf Windenplein Open Spel:
vijf Winden (beslist een Pung en een Paar) plus drie Pungen van gelijk nummer
(dus uit alle drie de soorten Gewone Stenen één). 1000 pt.
BMJ-26: Draken-Driespan Dicht
Spel: een Enkeling van elk van de drie Draken, een Pung uit elk van de drie soorten
Gewone Stenen en een willekeurig Paar. 1000 pt.
BMJ-27: Vijf Drakenplein Open
Spel: vijf Draken (beslist een Pung en een Paar) en daarbij drie Pungen van
gelijk nummer (dus uit alle drie de soorten Gewone Stenen één). 1000 pt.
BMJ-28: Schone Straat Dicht
Spel: een Straat plus een Pung en een Paar uit één soort Gewone Stenen. Let op:
de consequentie is dat men van één van de nummers 1 t/m 9 alle vier de
exemplaren in bezit moet zien te krijgen! 1000 pt.
BMJ-29: Koppen en Staarten Open
Spel: vier Pungen en een Paar van uitsluitend Enen en Negens. 1000 pt.
BMJ-30: Vreemdelingenspelen Open
Spelen. Vreemdelingspelen zijn er in Bamboes, in Kringen en in Tekens. Het
principe is altijd: twee pungen en een paar uit de Gewone Stenen plus een Pung van
de bijkleurende Draak en een Pung van een Draak in een andere kleur. De laatse
Drakenpung is de Vreemdeling. 1000 pt.
a. In Bamboes
Acht Groene Bamboestenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Groene
Draken en een Pung Draken van een andere
kleur, of:
Acht Rode Bamboestenen (twee Pungen en een
Paar) met een Pung Rode Draken en een Pung Draken van een andere kleur.
b. In Kringen. Let op: Bij
Vreemdelingspelen mag Kringen-1 NIET worden gebruikt!
Acht Witte Kringenstenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Witte Draken en een Pung Draken van een andere kleur, of:
Acht Rode Kringenstenen (twee Pungen en
een Paar) met een Pung Rode Draken en een Pung Draken van een andere kleur.
c. In Tekens
Acht Tekenstenen, (twee Pungen en een
Paar) in stenen met opeenvolgend nummer, met een Pung Rode Draken en een Pung Draken van een andere kleur.
BMJ-31: Eigen Zevenstraat Dicht
Spel: een Pung Eigen Winden (vandaar het woordje "eigen" in de naam)
een Pung Rode Draken en een Zevenstraat met één van die zeven stenen dubbel.
1000 pt.
BMJ-32: Oneven Schoon Spel Open
Spel van de oneven nummers in één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-33: Honneur Parenspel Dicht
Spel: zeven Paren van uitsluitend Honneurs. 1000 pt.
BMJ-34: Schoon Parenspel Dicht
Spel: zeven Paren van één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-35: Acht-Drakenspelen Open
Spel. Acht Drakenspelen zijn er in Bamboes, in Kringen en in Tekens. Het
principe is altijd: een Paar Witte Draken plus een Pung van de Rode en een Pung
van de Groene Draken met daarbij twee pungen uit één soort Gewone Stenen. Die
laatste twee pungen zijn ofwel van dezelfde kleur (in Bamboes en in Kringen)
ofwel beide even of beide oneven (in Tekens). 1000 pt.
BMJ-36: Vier Windenspel Open
Spel: Pungen (of Kongen) van de 4 Winden. Het spel mag gecompleteerd worden met
elk Paar. 1000 pt.
BMJ-37: Edelsteenspelen Open
Spelen. Edelsteen spelen zijn er alleen in Bamboes en in Kringen. 1000 pt.
In Bamboes is er het Jadespel: vier Pungen en een Paar in uitsluitend
Groene Bamboestenen eventueel met een Pung of Paar Groene Draken of een Robijnspel:
vier Pungen en een Paar in uitsluitend Rode Bamboestenen eventueel met een Pung
of Paar Rode Draken.
In Kringen is er het Robijnspel: vier Pungen en een Paar in
uitsluitend Rode Bamboestenen (nooit met Rode Draken erbij!)
of het Parelspel: vier Pungen in
Witte Kringenstenen en de Witte Draak met daarbij een onecht paar uit de
resterende witte stenen.
Tenslotte is er een Edelsteen spel dat
dicht gespeeld moet worden. Dat betreft dan een Parelspel bestaande uit vier
Paren witte stenen (Kringen of Draken) en twee Pungen Witte Stenen (Kringen of
Draken)
BMJ-38: Schoon Poortenspel Dicht
Spel. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan weerszijden daarvan
een Pung als Poort. Het middengedeelte van een Schoon Poortenspel bestaat uit
een reeks van de nummers 2 t/m 8, met één van die zeven stenen dubbel. De
Poorten
zijn Pungen van de nummers 1 en 9. Poorten
en middengedeelte zijn van één soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-39: Even Schoon Spel Open
Spel: vier Pungen en een Paar van uitsluitend even nummers in één soort Gewone
Stenen. Een Pung of Paar van de Bijpassende Draak moet te hulp komen om een Mah
Jong Formatie mogelijk te maken. 1000 pt.
BMJ-40: Drie Kongenspel Dicht
Spel: zeven Paren waarbij driemaal eenzelfde Paar dubbel voorkomt. De naam is
eigenlijk foutief: er liggen wel drie viertallen op de plank, maar dat mogen
beslist geen Kongen worden genoemd. Een Kong is immers pas een Kong als hij is
aangemeld, en deze viertallen worden juist niet aangemeld. 1000 pt.
BMJ-41: Acht-Drakenspel-Gelijk: een
Drakenspiegel Open Spel. BMJ-41 is het hoogste Open Spel dat men spelen kan.
Alle BMJ's met een hoger rangnummer zijn Dichte Mah Jongs. Een Drakenspiegel
bestaat uit een Paar Witte en een Pung Rode en Groene Draken, aangevuld met
twee Pungen van gelijk nummer in twee soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-42: Draken Poortenspel Dicht Spel.
Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan weerszijden daarvan een
Pung als Poort. Het middengedeelte van een Draken-Poortenspel bestaat uit een
reeks van de nummers 2 t/m 8, met één van die zeven stenen dubbel in één soort
Gewone Stenen. De ene Poort is nu een Pung
van de Bijpassende Draak, de andere Poort is een Pung van ofwel nummer 1 ofwel
nummer 9, uiteraard in dezelfde soort Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-43: Verwarde Poortenspel Dicht
Spel. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan weerszijden
daarvan een Pung als Poort. Het middengedeelte van een Verward Poortenspel
bestaat uit een reeks van de nummers 2 t/m 8, met één van die zeven stenen
dubbel in één soort Gewone Stenen. De Poorten zijn Pungen van de nrs 1 en 9 van
de andere soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-44: Even Poortenspelen Dicht
Spel. 1000 pt. Het principe van een Poortenspel is een Straat met aan
weerszijden daarvan een Pung als Poort. Het middengedeelte van een Even
Poortenspel bestaat uit de paren van de nummers 2, 4, 6 en 8 in één soort
Gewone Stenen. Rondom dat
middengedeelte van acht stenen kunnen nu
drie soorten Poorten voorkomen, namelijk:
1e.
De Pungen van de nummers 1 en 9 in dezelfde soort Gewone Stenen
2e.
De Pung van de Bijpassende Draak + een Pung van ofwel Enen ofwel Negens
in dezelfde soort Gewone Stenen
3e.
De Pungen van Enen en Negens in de twee andere soorten Gewone Stenen
BMJ-45: Dubbele Windroos Draken Dicht Spel:
tweemaal een Windroos plus twee Drakenpungen. Anders gezien: men heeft van elke
Wind een Paar en van twee van de drie soorten Draken een Pung. 1000 pt.
BMJ-46: Windroosplein Dicht Spel: een Windroos met één van de Winden dubbel en drie
Pungen van gelijk nummer uit elk van de drie soorten Gewone Stenen. 1000 pt.
BMJ-47: Windroostrap Dicht
Spel, bestaande uit een Windroos met ofwel de 10-stenenreeks
2-4-4-6-6-6-8-8-8-8 ofwel de 10-stenen-reeks 2-2-2-2-4-4-4-6-6-8 in één soort
Gewone Stenen. In het eerste geval is het een Oplopende Trap, in het tweede
geval een Aflopende Trap. 1000 pt.
BMJ-48: Heilig Negen Poortenspel Dicht
Spel. 1000 pt. In wachtende toestand ligt op de plank in één soort
Gewone Stenen, de reeks van deze 13 stenen: 1 - 1 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5
- 6 - 7 - 8 - 9 - 9 - 9
Nu doet zich iets heel bijzonders voor.
Van welk van deze negen stenen men er ook een steen bijkoopt, altijd is het
mogelijk om een Mah Jong Formatie te maken bestaande uit vier drietallen en een
Sluitpaar. In zes van de gevallen ontstaat een Mah Jong Formatie bestaande uit
drie Chows, één Pung en een Sluitpaar, in de drie andere gevallen een Mah Jong
Formatie bestaande uit twee Chows, twee Pungen en een Sluitpaar. Een speler met
bovengetekend Wachtend Spel kan zo met elk van zijn negen verschillende stenen
uitkomen. Naar die negen mogelijkheden heet het spel ook het Heilig Negen
Poortenspel. Voor Oosterlingen is de symboliek hier heel belangrijk: de negen
Poorten verwijzen voor hen naar de negen openingen van het menselijk lichaam.
BMJ-49: Indirekt Spel van de Hemel: Een speler heeft Mah Jong met de eerste afgelegde steen. 1000
pt.
BMJ-50: Spel van de Hemel: Oost krijgt Mah Jong bij het delen. 1000 pt.
Copyright © 1997 - 2017 - Nederlandse
Mah Jong Vereniging